Monday 6 February 2012

.. pengalaman pertama di MERCY MALAYSIA ..

Bismillahirrahmanirrahim ...

4/2/2012 .. satu tarikh yang xkan aku lupakan . pertama kali menjejakkan kaki ke menara dayabumi di KL untuk memenuhi hasrat hati yang lama tersembunyi . eceh! nomantiendes bebenor bunyiknyer . Alhamdulillah, xsampai setahun konvo aku da berjaya realisasikan impian untuk join Mercy. al-maklumlah tuntutan harian sbg pelajar universiti ada masa membataskan waktu untuk join mende2 cenggini . dan kwan2 yg dah taw sgt sal pangai aku yg over buas ni xsgka aku da kotakan janji aku . dasar cakap nak buat jugak! ,, haha .. well..well..well.. that's me! ni lah aku apa adanya , sgt suke menggembara, meneroka benda baru, jmpa mcam2 ragam manusia, tgok pelbagai budaya dan mengahayati keindahanciptaan Yang Esa &melihat sendiri jerih perih dunia. benda2 mcam nilah yg banyyakkkk tolong aku untuk survive dlm hidup, bsyukur jdik dr sendiri dan xlupa untuk meghargai stp saat hdup ngan sesuatu yg berpekdah .
..... ramai mber2 aku slalu tanya , pelik dgn tabiat n pangai aku yang sgt suka mencarik pasal . npe minat MERCY?.. 
......... bila sebut je mercy, ramai yg dah terbayang dlm pale otak tu sal "MATI". masuk mercy xmesti tempah maut kawan2 . ni lah salahnya tafsiran manusia, mudah sangat was-was ngan benda yang xsure. tp kenapa mercy??...
first of all, aku mule start menggile sal volunteerism/kesukarelawan ni sebab aku tgok cume mendalah ni yang kena ngan jiwa aku. aku manusia yg berpegang cuma pada dua perkara. KEJUJURAN & KEIKHLASAN . even sepjg idup ni ada masa KEJUJURAN ITU SATU BEBANAN tapi aku tetap jujur ngan sume org malah ttg sume benda. yup, sometimes it's hurt to be truely honest... bagi aku bile kite jujur mknanya kite ikhlas dan dr ikhlas itu akan lahirnya keberkatan dlm hdup . dan berkat tulah yg akn trus kita bawa dlm kemudikan kapal kehdupan kita hgga ke akhir kematian untuk bertemu pencipta kita  , Allah s.w.t , pemilik abadi nyawa setiap insan.

ye..ye... but still why Mercy??
start dr form6 aku join sukarelawan belia, kt kg and even kt mne2 NGO's . tp xde yg ase enjoy, cme biasa2 je, but i'll learn start from that. i'm looking forward for something more extreme and full of challenge. last2, aku end up dpt offer ke u, mse tulah gak aku join jpa. then masum (majlis sukarelawan universiti) . tp syg, sbb bz ngan assgment n cbran idup, sume senyap xde cbran . kt masum nogori sombilan, den jmpe first time ngan Dr. Jemilah, former president Mercy. aku sgt kagum ngan spirit dr, wah .. she's inspired me at that moment. mse mber2 sume duk tgu bile seminar tamat, mulut aku da start berbuih, kuar buble dgr penerangan dr. teruja seyh ngan pglman dr. and aku tjumpa satu phrase ni . yg akn aku egt smpy bila2 . -- HELPING other'S NOT a SKILL nor a PRACTICE but IT's a SINCERITY that comes to the HEART of the HUMANs ---- translate : membantu manusia bukanlah satu kemahiran mahupun latihan tp keikhlasan yg lahir dr hati insan :)

--- so, start from that, aku mule crik peluang join mercy malaysia . dan alhamdulillah utk kali yg ke sejuta , aku da berjaya jdik one of the mercy team . next challenge BTM (Basic Training Mission) kat perak insyaAllah diaadakan bulan april nanti . yeay! xsabar ...

 

No comments:

Post a Comment

free to comment but don't over the limit. thxS :)